تبلیغات
وو وای تائو - اعتدال درورزش
 
وو وای تائو
درباره وبلاگ


من سیاوش عبدی اهل بوکان هستم یک سال ونیمه درکنار سی هینگ منصور امینی مشغول به یادگیری وو وای تائو یا همون وینگ چون هستم .درحال حاضر دارای شالبند سبز هستم.یک نکته درمورد سی هینگ منصور اینکه واقعا استاد خیلی عالی می باشدو دارای شالبند قهوه ای می باشد در کنارایشان یک استاد عالیه دیگه به نام سی هینگ ایوب رسولی وجو داره که ایشون دارای شالبند آبی می باشند ...........باتشکر ازاینکه از وبلاگ من دیدن می فرمایید راستی تا یادم نرفته اینم ایمیلمه siavash.abdi36@yahoo.com

مدیر وبلاگ : سیاوش عبدی
نویسندگان
نظرسنجی
از همه لحاظ کدام از این دو نفر بهتره؟





چهارشنبه 4 خرداد 1390 :: نویسنده : سیاوش عبدی

یكى از مباحث مهم ورزش بزرگسالان اعتدال در ورزش است. چنان كه بیان شد، افراط در ورزش براى كودكان پیامدهاى ناگوارى به همراه دارد. در بین جوانان و بزرگسالان نیز افراط در ورزش مشكلاتى را به همراه دارد.

از نظر اسلام در هر كارى افراط و تفریط، ناپسند است. آنها كه هرگز ورزش نمى كنند، مورد تأیید نیستند و كسانى كه همه وقت خود را صرف ورزش مى نمایند نیز افراد مورد تأیید نیستند و كار هر دو گروه ناپسند است.

بهترین و صحیح‌ترین راه، اعتدال و میانه‌روى در همه امور زندگى مى باشد. على ـ علیه السلام ـ در تعریف افراد میانه‌رو مى فرماید: بهترین مردم درباره من گروه میانه مى باشند، پس همراه این گروه باشید.[1]

درتعریف میانه‌روى در ورزش میتوان بیان كرد:

كسى كه فعالیت و ورزش مداوم را بخواهد، در پى آن پیدایش بیمارى است و آن كه به استراحت و تقویت همیشگى چشم دوخته، به دنبالش رنج و درد خواهد بود و براى این كه رشد مناسب متعادل و مطلوب و بالاخره سلامتى و شادابى برقرار باشد، باید میان فعالیت و استراحت زندگى كرد، نه استراحت بدون ورزش ارزش دارد و نه ورزش بدون استراحت سودى مى رساند بلكه هر دو مسیر مضر است.[2]

نظریه دكتر كارل و دانشمندان دیگر نیز در این رابطه یكى است و همه عقیده دارند باید جنبش و ورزش در برابر استراحت قرار گیرد، شخص راحت طلب سالم نخواهد بود و آن كه استراحت نمى كند و جنبش او زیاد است، رشد روانیش متوقف خواهد ماند. بهترین راه میانه‌روى در استراحت و ورزش است.

شروع ورزش، تدریجى و تحت نظر مربى باشد

افرادى كه تا به حال ورزش نكرده‌اند، حتى اگر جوان باشند باید تحت نظر مربى ورزش نمایند. جوانانى كه فكر مى كنند مى توانند بدون مشورت پزشك یا مربى ورزش نمایند، سخت در اشتباه هستند.

این قبیل افراد حداقل باید یك معاینه كلى شوند و به خاطر داشته باشند كه حتى ورزشكاران ورزیده در اثر فشار و تقلاى زیاد ممكن است جان خود را از دست بدهند.

براى اینكه به بدن زیاد فشار وارد نیاید و ماهیچه‌ها و مفاصل دچار درد نشوند عملیات ورزشى باید به تدریج صورت گیرد و ورزشكار تحت مراقبت باشد.[3]

ورزشهاى آخر هفته و تنها در یك روز براى بدن فایده‌اى ندارد و مفید نیست. شاید این گونه ورزشها، براى بدن فشار یا صدمه نیز به وجود بیاورد.

اگر حداقل سه ساعت بدون وقفه در یك روز ورزش كنید، براى بدن مضر است. آنان كه تازه مى خواهند ورزش را شروع كنند، به ویژه ورزشهائى كه انرژى زیادى را مى طلبد باید از مقدار كم شروع كنند. ابتدا هر روز 5 دقیقه تا یك ماه و پس از آن زمان را به تدریج افزایش دهند.

عوارض زیاده روى و افراط در ورزش

افراط در ورزش براى ورزشكاران پیامدهائى در پى خواهد داشت. مرورى گذارا بر این عوارض بیانگر این حقیقت خواهد بود.

1. اثر معكوس در یادگیرى

افراط در ورزش، موجب مى شود كه حافظه انسان قدرت یادگیرى خود را از دست بدهد.

دكتر گوناربورگ، روانشناس سوئدى مى گوید:

ورزشهاى سنگین اگر در فاصله كوتاهى بعد از شنیدن، خواندن و دیدن مطلب علمى باشد در یادگیرى اثر معكوس مى گذارد.

از این رو نباید بعد از كلاس درس یا آموختن درس تازه‌اى فعالیت بدنى یا ورزش شدید كرد. ورزش تا حدى براى بدن مفید است و اگر بیشتر از آن انجام شود، اثر معكوس دارد.[4]

پس بهتر است افرادى كه مشغول تحصیل هستند و درس مى خوانند به ورزشهاى سنگین نپردازند و تنها به نرمشهاى ساده و مفید اكتفا كنند.

2. توقف رشد

یكى از عوارض افراط درورزش، توقف رشد هماهنگ و فراگیر در بدن و روح و فكر است. افراطیون ورزشكار انسانهاى سالمى نیستند. دكتر الكسیس كارل عقیده دارد:

زیاده‌روى در تغذیه و ورزش از رشد روانى بدن جلوگیرى مى كند و با حذف تلاشهاى عضلانى در زندگى روزانه بدون آن كه خود متوجه باشیم، سیستمهاى عصبى احشائى را از تمرینهایى كه براى حفظ تعادل محیط داخلى لازم است محروم ساخته‌ایم.[5]

3. بیماریهاى جسمى

یكى از عوارض افراط در ورزش بیماریهاى جسمى است. نظریه دانشمندان در این مورد چنین است:

اگر ورزشها و حركات بدنى، از حد خود تجاوز نماید، موجب مى شود كه مواد زائد بدن زیر پوست جمع گردد و سپس این مواد زائد جمع شده در زیر پوست، موجب مى شود پوست را بتركاند و ترك خوردگى در پوست بر اثر جمع شدگى، چون انقباض پوست در سرما سبب پدید آمدن زخم و عفونت در پوست بدن مى گردد.

هم چنین افراط در ورزش و ورزش بى موقع و با شكم پر موجب درد سر و اختلال در كار كبد مى گردد.[6]

4. اختلال در كلیه فعالیتها

درمورد افراط در ورزش «پرفسور هولمن» چنین هشدار مى دهد:

ورزشكار از یك نارضایتى و ناآرامى درونى صحبت مى كند.

احساس خستگى دائمى و حساسیت فوق العاده مى نماید.

از بیخوابى مى نالد.

از شدت اشتیاق او كاسته مى شود.

تمركزهاى او كم شده و كلیه مهارتهاى جسمانى او تضعیف مى شود.

كلیّه ارگانها به خصوص قلب، معده و ششها، در این حالت دچار ناراحتى مى شوند.

به طور كلى ناهماهنگى عصبى در ارتباط با تمام سیستم هاى بدن به وجود مى آید.

اختلال در هماهنگى داد و ستد كار قلب و گردش خون و سیستم «عصبى نباتى» به وجود مى آید.

چنا نچه زمان هاى استراحت كافى نباشد به هماهنگى و جبران كسرى اكسیژن‌گیرى لطمه وارد آمده و این ارگان یعنى دستگاه تنفسى فرصت ترمیم كسرى خود را نخواهد داشت به علت ایجاد خستگى بیش از حد یعنى عارضه تمرین بیش از اندازه بر روى دستگاه مركزى اعصاب فشار بیشترى وارد مى آید و موجب اختلال در ارتباط تحریك و جوابگوئى به تحریك مى گردد





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 3 اسفند 1396 05:53 ب.ظ
هی آیا می دانید اگر هر پلاگین برای کمک به جستجوگرها ایجاد کند؟
من تلاش می کنم وبلاگ من را برای برخی از کلمات کلیدی هدفمند رتبه بندی کنم، اما سودم خیلی خوب نیست.
اگر می دانید از هر سهم لطفا به اشتراک بگذارید. خیلی ممنون
دوشنبه 8 آبان 1396 07:31 ب.ظ
یک بحث جالب ارزش نظر است. انجام میدهم
بر این باورند که شما باید بیشتر در مورد این موضوع بنویسید، ممکن است این موضوع به تنهایی نباشد اما به طور معمول
مردم در مورد چنین موضوعاتی صحبت نمی کنند.
بعدی! بهترین ها!!
دوشنبه 8 آبان 1396 03:28 ق.ظ
من فکر می کنم مدیر این سایت در واقع سخت کار می کند
برای سایت خود، به عنوان در اینجا هر ماده مواد با کیفیت است.
شنبه 29 مهر 1396 06:05 ب.ظ
یک بحث جالب توجه است. شکی نیست که
که شما باید بیشتر در مورد این موضوع بنویسید، ممکن است موضوع تابو باشد، اما معمولا مردم درباره این مسائل صحبت نمی کنند.
بعدی! با احترام!!
شنبه 15 مهر 1396 02:49 ب.ظ
به طور کلی من مقاله ای در وبلاگ نمی خوانم، اما می خواهم بگویم که این نوشتار بسیار من را مجبور کرد
برای چک کردن و انجام این کار! سبک نوشتن شما به من شگفت زده شده است.

با تشکر، مقاله بسیار عالی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ابزار پرش به بالا
تصاویر زیباسازی نایت اسکین